"Hvis vi skal sælge huset, skal I sælge byen og området"

Ejendomsmægler Jesper Hedegaard fra EDC - Det runde hus, fortalte ved Randers Kommunes Landdistriktskonference om, hvad man selv kan gøre, for at få ens lokalområde til at fremstå mere attraktivt og synligt og dermed øge sandsynligheden for at få solgt de huse, der er til salg.

25. april 2017 - Oprettet af admin

Jespers Budskab er, at markedsføring er nøglen - og der sker ikke noget, før nogen gør noget! Ejendomsmæglerne gør faktisk ikke noget af sig selv. Borgerne skal selv tage initiativ. Mægleren kan hjælpe med markedsføring, men de skal også kende byens nerve for at kunne bruge det aktivt.

Tre enkle tips 

Noget meget basalt, men helt afgørende er, at man skal tænke over, hvad der kommer op, når man googler byen og postnummeret. Det er det, folk Ser. Selv Wikipedia-søgninger har betydning, og her kan byerne selv redigere teksten.

En anden nem ting at gøre er at få en pin på Google Maps. Det koster ingenting, og den er vigtig for byens synlighed.

Sidst men ikke mindst er det en rigtig god ide med en hjemmeside, og særligt et punkt som hedder "ny i byen".

Børnefamilier

Det er rigtigt, at børnefamilier er en god ressource, for de vil være aktive og forsøge at skabe de bedste ramme for deres børn. Da børnefamilier bruger internet, er en god internetforbindelse derfor helt afgørende for udviklingen samt for potentielle salg af huse.

Her gør Randers Kommune en massiv indsats for at få hastighedsbredbånd ud i hele kommunen. Man kan også selv tage fat i udbydere, som er i området, og spørge hvad de kan tilbyde.

Nærhed, tryghed og et ønske om at være helt eller delvist selvforsynende er desuden en drøm for rigtig mange, der ønsker at bo udenfor de største byer. Det er trygt at være forældre på landet, og der er nærhed. Det handler bare om at få det fortalt, der hvor folk kigger.

Kreditforeningerne

En udforing som er svær at gøre noget ved, da det er en politisk opgave, er kreditforeningerne. Det er sværere at låne penge til boliger på landet. Mæglerne ser dog en lille tendens til, at det bliver en smule lettere igen.

I forhold til kreditforeningernes vurderinger ser mæglerne også en tendens til, at indkøb og skole i byen har betydning.

Det behøver ikke være så svært!

Humlen er altså: Sørg for at være synlige!

Og så lyder en sidste opfordring fra Jesper Hedegaard at få alle generationer til at engagere sig i byens udvikling - og så kan små ting og enkelte tiltag være nok. F.eks. fællesspisning med lidt underholdning for børnene.